Stress er ikke kun en sindstilstand

marts 17, 2021 By

På trods af den enorme indvirkning stress har på vores arbejdspladser og privatliv er det meget lidt vi ved om hvordan stress påvirker vores krop. Ajarose er uddannet fysioterapeut, kropsbehandler og underviser i Pilates,  En stor del af hendes klienter har problemer med stress og med de fysiologiske konsekvenser det manifesterer.  

 I dette interview giver hun et indblik i hvordan stress påvirker vores krop og hendes bud på  hvad vi kan gøre for at komme det til livs. 

Hvordan påvirker stress os? 

For at kunne forklare hvordan stress påvirker os, må jeg først give et indblik i vores nervesystem. Det drejer sig om at vi groft set har 2 slags nervesystem i kroppen. 

Den ene,  som bevæger vores arme og ben, det motoriske nervesystem, Det andet, det  Autonome nervesystem, som er meget  interessant i forhold til stress reaktioner. Her findes Sympaticus som med en række fumkioner  holder os vågne og arbejdsparate, såkaldt ”alert”, Modsætningen er Parasympaticus, som med en række funktioner sørger for afspænding, opheling og dyb søvn.

Den yderste konsekvens af sympaticus ville være at stå foran en stor bjørn. Her er der 3 muligheder. Enten så går du i kamp, fryser eller du løber væk. Det er selvfølgelig et ekstremt eksempel, men det demonstrerer hvordan vi reager når vi bliver max udfordret. Man kan sige, at stress gør vi er i konstant alarmberedskab. 

Illustration 3

Når vi er for meget i Sympaticus, som ved stress, kan en lang række symptomer som begynde at vise sig: 

  • Svært ved at falde i søvn. 
  • Ondt i maven og svært ved at fordøje.  
  • Spændte muskler som ikke rigtig kan slappe af
  • At vi nemmere bliver vrede og oplever kortere lunte end normalt
  • Udfordring på at trække vejret dybt
  • Koncentrationsbesvær
  • Glemsomhed
  • Hurtig hjertebanken 
  • Tankemylder 
  • Angst
  • Depression

Hvad kan vi selv gøre 

Her kommer Parasympaticus så ind! Vi kan fremme alle de afspændende, balancereende egenskaber Parasympaticus fremmer jo dyb søvn, afspændte muskler, blodgennemstrønming i led og muskulatur og indre organer, hjerterytme går ned og tankemylder, angst og forvirring vil mindskes.  – Og det er vores egen krop og nervesystem der gør det!

Hvad fremmer så Parasympaticus? Afspænding, rolige former for motion som for eksempel Pilates og Yoga, Meditation, Gåture og i det hele taget motion som indeholder rytmiske ensformige bevægelser, behandlingsformer som fremmer dyb afspænding, at få talt ud, måske med en god lyttende ven eller en terapeut.  Rolig musik, varme, dæmpet lys, seksuelt samvær og berøring skal også nævnes, og selvfølgelig dyb søvn. 

Det er vigtigt at understrege at vi ikke enten skal være i Sympaticus eller Parasympaticus. Men derimod at vi skal lave en slags ottetalsbevægelse. Altså en vekselvirkning hvor vi frit kan gå fra arbejde til afspænding.

Illustration 2

Hvorfor kan det være så svært for os at slappe af?  

Kender du det med at det bare lyder godt at sige” Jeg har utrolig travlt”. Måske er der noget kulturelt i at det lyder godt at hav meget at se til. At man skal tjene så mange penge eller vise at man har et klart mål i livet. Det kan få os til at glemme perspektivet og at miste kontakten med krop og sind. 

Man kan også  opleve at have svært ved at være til stede i sit liv og leve op til et eller andet ideal, for eksempel ideal billeder på hvordan man skal være som mor, far,  barn, kæreste og så videre…

Vi har også  oplevet det i denne tid med Corona hvor mange er utroligt bange for at blive smittet, en  slags kollektiv angst der kan forstærke sympaticus aktivitet, kroppens alarm beredskab. 

Vi BEHØVER at komme ned i Parasympaticus, kroppens naturlige afspænder.

Illustration 5

Hvad kan gøre for at forebygge at man kommer for langt ud? 

Noget som motion er bare rigtig godt. For nogle er det bedste en løbetur, mens det for andre vil det være bedre at gå 30-60 minutter mens du hører noget afspille musik i ørerne eller høre en podcast, eller at gå mens du snakker med en god ven om det der fylder. Naturens lyde kan  også være dejligt afspændende, tænk på lyden af bølger, fuglefløjt eller lyden af vinden i  træernes blade .

Naturen har man forsket en del i at man får stresset af. En sjov ting som ikke som vi ikke nødvendigvis tænker på er det er at naturen ikke har nogen lige linjer. Det har et vindue eller andre menneskelavede ting derimod. Så alting i naturen har en organisk form, som gør at dine øjne kan stresse af. Desuden er der selvfølgelig alle duftene og de sanselige udtryk som også gavner.  

Jeg kan også anbefale pilates, som jeg underviser i, fordi det er en vidunderlig måde at forbinde krop og sind. Du kommer ned kroppen, får mulighed for at slippe de mange tanker og styrker samtidig op omkring vejrtrækning, holdning og kropsbevidsthed.  

Det vigtigste du kan gøre er at komme mere i nærvær, når du er det kommer du ned i para-sympaticus som agerer som en detox for stress. Så find de ting som giver dig mest nærvær. De ting du kan gøre for dig selv, som kan mærkes for dig uden et egentligt mål, andet end nydelse, afslapning og nærvær.  

Illustration 4

Stress bliver omtalt som folkesygdom. Hvordan ser du fremtiden for Danmark? 

Det kunne være vidunderligt hvis vi ligesom bare anerkendte at pauser ikke er dårlige, det er ikke spild af tid. Det er simpelthen her at regenereringen foregår sådan så vi kan være meget produktive resten af dagen og få kreative inputs, eller være social. 

Arbejdspladser er jo drevet af at finde produktiviteten hos deres medarbejdere. Det er jo langt bedre at have sunde og glade medarbejdere. Modsat er det rigtig dyrt for folk at have folk går ned med stress. 

Vi skal altså begynde at passe bedre på hinanden og forstå behov og ressourcer. På den måde kan vi fungere med et arbejde og samtidig trives i privaten.   

Bottom drawing 1

Landets behandlere samlet et sted

Vi har gjort det nemt for dig at finde den rigtige behandler, ved at samle dem alle i Treater.